Jag satte för något år sedan "kaffet i halsen" (tja, te i mitt fall då) när jag nåddes av nyheten att trillingnöten skulle bort från allas vår klassiska chokladbox som vi så intensivt älskar under några julveckor. 
 
Om trillingnöten tas ifrån oss får vi ta den till oss. Till min stora glädje var det betydligt mycket enklare att göra dessa samt godare än jag på förhand hade gissat. 
 
Ingredienser, ca. 35 trillingnötter
- 200 gram hasselnötter (gärna rostade och skalade, men det är inget måste)
- 200 gram mjölkchoklad
 
Utförande
1. Smält choklad över ett vattenbad.
2. Häll i nötterna, men lägg gärna några åt sidan, hacka och spara till garnering.
3. Lägg nötterna tre och tre på ett bakplåtspapper.
4. Ringla över den smälta chokladen som blev över.
5. Lägg på de hackade hasselnötterna.
6. Låt stelna.